19 September 2011

6 Days only

em... hanya tinggal 6 hari sahaja lagi aku akan melangsungkan menghadiri majlis konvokesyen aku... sukernyer... akhirnya penat lelah, air mata, ketawa ria berbayar juga... alhamdulillah... tapi dalam duk suka-suka tu.. aderlah seorang insan yang sedang bersedih kerana x sempat konvo. saper lagi kalo bukan my pakcik... x perlah awak... konvo tahun depan ek.. bknnya aper...sebab system cik bedah yang dibuat oleh my pakcik mengalami masalah teknikal disebabkan oleh beberapa fakto yang disengaja dan x disengajakan terjadi.... 


tapi apa yang boleh dipuji, system tu, pakcik buat sendiri kan... x derlah macam sesetengah dan kebanyakan  orang yang mana, hanya copy paste eh... boleh ke copy paste?? system  dari opis, dan mengaku dia punye... memanglah lecture tu tahu.. dan orang lain pun tahu... Tapi berkat ker hidup tu nanti... katakanlah naik pangkat of course lah guna kelulusan terkini kan...  sampai ke tua lak nak makan duit hasil kerja yang bukan kerja kita.

aku bukanlah nak cakap aku x pernah copy paste kerja orang hahhaha... kan dah kena citer.... tapi... dalam copy mengopy tu, aku mintak izin dari owner dia baik kan...???nak copy pun mintak izin  then, yg copy tu sbg rujukan jer.. bkn copy bulat2 pun.... copy leper2 jer  jadi x derlah istilah aku x buat kerja sangat....  tapi dalam hati, terdetik jugak... setiap apa yang kita buat, perlakuan kita, perlulah ikhlas kerana Allah.. kalo x .. x der keberkatanlah dalam setiap rezeki kite tu.. sama gak mcm nawaitu nak belajar ni... dah belajar... buat cara nak belajar... Insya-Allah, akan permudah kan setiap usaha kita.... kalo nawaitu tu x betul, hati tu busuk dan hitam macam darah sotong sendiri mau ingat la.....

tapi i'm really upset tengok my pakcik bila dengan muka sememeknya menemani aku gi ambek jubah semalam... aku tahulah hati dia... kecewa... dia punyer semua x der masalah.. cuma system tulah yg melambatkan dia konvo.. dah siap dah.. tapi.. tulah.. dateline dah lepas.. so .. just tunggulah utk konvo tahun depan tanpa perlu pergi ke kelas....

ader jugak aku tanya, 

" Adakah saya salah satu faktor ketidak berjayaan anda utk konvo tahun ini?"
Jawapan dia "Ya".
Berderau darah mak!!... sakit jugak ati kan.. tapi... apa boleh buat .. hakikatnya.. mcm tu lah.. yg tidak dapat dinafikan .. tulah... nasib dirimu seorang suami yang beristerikan seorang yang bukan dari bidang yang sama. Ialah... dia dalam bidang IT.. sedangkan oden ni ha... lebih kepada admin... so ...x dapatlah oden menolong.... tolong kasi susah boleh la... hahahha( gelak jahat) .tapi .. itulah gunanya sahabat. kita berkawan ni bukan hanya mencari kawan setakat masa bersuka ria jer.. tapi juga di saat2 sukar. ni tidak... kebanyakan manusia zaman sekarang, hanya berkawan time senang jer.. time dapat gaji... time nak gi jenjalan.. time nak gi kenduri.. time nak suka2.... tapi bila nak siapkan system.. sekor pun x nolong.... yang duk canang satu dunia... dia lah sahabat sejati yang ku temui pun... hilang....x nak nolongnya... tapi tolong jugak la... tolong bagi alasan.. busy la...x reti lah...aku punyer system x siap lagi la...x pun... u buat dulu.. nanti i tolong... tapi.. sampai kesudah x tolong².... akhirnya, diri ku ini jugak yg kena tolong.... tolong kasi moral support jerlah... ngan tolong kasi tension... kekkeke....


apapun.. my pakcik.. jgn sedih²... mcm mak awak ckp semalam.. don't give up kelas  ko jah.. my MIL cakap omputeh...  dan percaya... setiap apa yang dirancangkan oleh Nya ader hikmah yang tersembunyi dan ada kebaikan setiap apa yang Dia rencanakan untuk kita.....

No comments:

Post a Comment